Kok op kot: Koken op kot

Veel studenten op kot moeten het toegeven: koken gebeurt niet. De mama of oma maakt potjes klaar, in de microgolf en … smakelijk! Voor al die moedige studenten die zelf hun potje koken; hier zijn enkele tips en weetjes om op kot een lekker potje te koken.

  1. In weinig water koken aardappelen en groenten een stuk sneller. Op die manier heb je meer tijd om uit te gaan te studeren.
  2. Producten zoals vis, melk en vlees bederven snel. Eenmaal aangekocht zo snel mogelijk (liefst binnen de twee uur) in de frigo leggen dus.
  3. In plaats van te koken of te stomen, kan je ook de microgolf gebruiken. Je hoeft dan geen vocht toe te voegen waardoor de vitamine C beter wordt bewaard. Veel gezonder, maar vooral minder werk!
  4. Een ontbijt is super belangrijk, zeker als je student ben: je kan je doorgaans beter concentreren als je ‘s morgens ontbijt. Wat moeite doen als je optstaat dus, maar je bent op weg naar betere resultaten.
  5. Drinken! Drinken! Drinken! Neen, geen bier, wel water! Drinken is belangrijk voor je lichaam, op die manier kan het slechte stoffen uti je lichaam verwijderen. Ideaal is om dagelijks 1,5 liter water te drinken.
  6. Een pintje kan geen kwaad, maar weet wel dat je er een bierbuikje van krijgt. Een pintje bier staat namelijk gelijk aan anderhalve snede bruin brood.
  7. Kaas beschermt tegen tandbederf door de eiwitten en het calcium die kaas bevat.
  8. Wie voldoende gevarieerd en regelmatig eet en voldoende groenten en fruit eet, heeft meestal geen behoefte om achteraf extra vitaminesupplementen in te nemen.
  9. 100 gram vlees of vis per dag volstaat. Dit is alles wat je nodig hebt, overdrijf dus niet!
  10. Groenten en fruit kunnen perfect dienen als beleg op je boterham. Stukjes ananas, schijfjes mango of blokjes appel kunnen al even lekker zijn als een stuk kaas.

 

Heb jij nog meer tips voor (je mede)studenten? Laat dan zeker een reactie achter onderaan dit artikel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *