Na Tomorrowland 2011 verscheen er een veertien minuten durend videoverslag op Youtube. Dat filmpje is al 44 miljoen keer bekeken. ‘Dat is ongehoord’, zegt Patrick Walker, bij Youtube verantwoordelijk voor content partnerships. ‘Dus toen we een lijstje opmaakten van met welke festivals we wilden gaan praten, staken zij er echt tussenuit.’
Youtube, een filiaal van Google, is voor veel jongeren al een plek geworden om naar muziek te kijken en luisteren. Maar dan vooral naar videoclips. Sinds vorig jaar is de videosite echter steeds meer evenementen live aan het ‘streamen’. Zoals het Coachellafestival in Californië in april, of een optreden van Coldplay in Madrid, in oktober vorig jaar. Maar ook bijvoorbeeld het huwelijk van William en Kate, dat door 72 miljoen mensen werd gevolgd via Youtube. Er zijn het afgelopen jaar een klein handjevol Europese festivals live op Youtube te zien geweest, zoals Rock in Rio Lissabon en Rock in Rio Madrid.
‘Er is nu meer vraag van festivals dan we aankunnen’, zegt Walker. ‘Volgend jaar willen we veel breder gaan, met ook andere festivals in België, Scandinavië en de Duitstalige landen.’
Internationale popsterren
Maar het eerste Belgische festival waar Youtube mee in zee gaat, is dus Tomorrowland. Vanwege de internationale aantrekkingskracht, zegt Walker. ‘Ze hebben een fantastische line-up. Veel van de artiesten hebben cross-over gemaakt van nichedancegenres en zijn nu internationale popsterren: Calvin Harris, Swedish House Maffia, Skrillex. En daarnaast heb je meer dan 100 dj’s die hun eigen nichepubliek hebben. Je krijgt dus een enorme groep mensen die er absoluut bij willen zijn.’
Youtube staat in voor de streaming. Maar de videoproductie van Tomorrowland TV wordt verzorgd door Tomorrowland zelf. Het festival heeft producer Celine Kruijs ingehuurd, die een freelanceteam van 170 mensen op de been brengt. Die gaan alle zestien podia filmen. Dagelijks zal van 19 uur tot 2 uur ‘s nachts continu worden uitgezonden. Livebeelden van verschillende podia zullen worden afgewisseld met (Engelstalige) interviews door onder meer Leki. Ben Roelants levert de commentaarstem. Er zijn drie tv-studio’s ingericht, waaronder één onder het hoofdpodium. ‘Wij willen de hele sfeer van Tomorrowland meegeven’, zegt woordvoerder Debby Wilmsen.
MTV
Vandaag zijn livestreams zoals die van Tomorrowland gratis, betaald via reclame. Maar in de toekomst zullen sommige evenementen misschien ook tegen betaling worden aangeboden. ‘We testen dat al uit met sportwedstrijden in Noord-Amerika en sommige organisatoren en artiesten vragen ernaar’, zegt Walker. ‘Bijvoorbeeld: stel dat een concert totaal uitverkocht is maar dat een beperkt aantal passen worden verkocht voor een streaming van hoge kwaliteit.’
Het is Youtube menens met muziek. ‘Televisie brengt al een tijdje te weinig muziek’, zegt Patrick Walker. ‘MTV is een reality-zender geworden. Goede muziekprogramma’s zijn op tv steeds moeilijker te vinden. Jongere mensen vinden hun bands nu op het internet. Ook onderweg, via tablets en smartphones. Er is dus vraag.’ Wordt Youtube dan een rechtstreekse concurrent voor MTV? Dat wil hij niet gezegd hebben. De tv-muziekzenders zijn namelijk ook partners: ze zetten heel wat programma’s op Youtube. In de VS is Youtube ondertussen begonnen met het aanbieden van eigen programma’s. Of dat ook in Europa zal gebeuren, wil Walker niet kwijt. ‘Maar we moedigen anderen wel aan om kanalen met originele programma’s uit te bouwen’, zegt Walker. Daar zijn al een aantal Youtube muziekkanalen uit voortgekomen zoals Pitchfork TV en Noisey.
Youtube kijkt breder dan naar pop, rock en dance. ‘We hebben vorige maand een concert met de pianiste Valentina Lisitsa gestreamd vanuit de Royal Albert Hall. Ik heb gisteren nog gezegd dat ik in 2013 opera op ons platform wil zien. En meer klassieke muziek.’
Bron: De Standaard
Top.top,top
Inderdaad, zeer deftige muziek al gehoord.
Iemand die nog naar Tomorrowland gaat zaterdag of zondag?
Thank you for sharing with us, I believe this website really stands out :D.