Wat is Agile Marketing? Een introductie

Agile marketing. Dit is eigenlijk een discipline die we overnemen van de software-ontwikkelaars, die Agile al tientallen jaren gebruiken, en wij passen dit toe op ons vakgebied van marketing. Agile heeft bewezen te werken in de IT-sector, dus waarom zou Agile niet kunnen werken voor Marketing?

In de eerste plaats kan Agile ons helpen ons te richten op onze gebruikers en het creëren van een meerwaarde voor hen, op een manier die zinvol is. Ook helpt Agile ons, als organisatie, aan te passen om te veranderen. En u weet zelf wel, beter dan wie ook, hoeveel verandering er constant plaatsvindt. Het vrijgeven van de zoekalgoritmen van Google om maar een voorbeeld te geven: 52 van hen afgelopen mei, 29 direct de maand erna. Er is de Panda update, er is Penguin update… De manier waarop mensen omgaan met Marketing en de nieuwe mogelijkheden die zich opdienen (YouTube, Twitter, Pinterest en van zodra je dit leest zijn er weer een groot aantal mogelijkheden bijgekomen, zonder twijfel).

Wij zijn voortdurend bezig met het op te nemen van nieuwe informatie in onze organisaties (KM, knowledge management). Maar vaak zijn onze organisaties niet in staat om erop te reageren, of toch niet snel genoeg. En waarom is dat? Omdat ze nu eenmaal op deze manier gestructureerd zijn; omdat ze gestructureerd zijn in een grote hiërarchie die niet is gecentreerd rond de gebruiker. Dus zelfs wanneer de nieuwe informatie beschikbaar is, dan nog kan het bedrijf deze niet onmiddellijk gaan toepassen op de mensen die er het meeste toe doen, de klanten natuurlijk!

Ten tweede hebben we de neiging om te werken in modellen zoals het watervalmodel, waar we alle eisen opsommen bij de aanvang, om dan stuk voor stuk een deel van het werk te doen. Dus we doen een stuk van het werk, en we doen nog een stuk van dat werk, enzovoort. Maar als er een verandering plaatsvindt tijdens dit proces, dan zijn we helaas als bedrijf niet in staat om hierop in te spelen. We zitten nu eenmaal in het systeem en dat moet worden afgewerkt vooraleer we opnieuw onze nieuwe eisen en doelen gaan opsommen. We zijn dus als bedrijf hopeloos te laat om op deze verandering(en) te reageren. En zoals gekend zijn SEO, inbound marketing en sociale media zaken die zeer snel wijzigen. Dit zijn zaken die er binnen zes maanden weer helemaal anders uitzien. ‘Agile’ wilt ‘wendbaar’ zeggen; en dat is juist wat we willen. We moeten als bedrijf sterker staan tegenover veranderingen; wendbaar zijn.

Dus laten we praten over vier belangrijke principes van Agile en een paar zaken die we kunnen gebruiken om onze organisaties te veranderen zoals we die nu kennen.

Het belangrijkste principe van Agile is dat klanten steeds eerst komen. Eerst? Neen, allereerst. Number one. Numero Uno! Klanten komen steeds op de eerste plaats, ze zijn onze reden van bestaan als een bedrijf. Dus wat we doen als bedrijf is het volgende: ons werk en onszelf gaan structureren rondom de gebruiker. En een geweldige manier om dat te doen, is het ontwikkelen van user stories. Bij het uitvoeren van onderzoek bij je gebruikers, bij het samenwerken met hen en bij het uitzoeken wat de gebruiker nu eigenlijk wilt, heb je de kans om deze user stories te verkrijgen. En in feite kan je zo een user story creëren aan de hand van een eenvoudige formule.

Als een gebruiker of koper of shopper, of, in ons geval, misschien iets als rugzaktoerist, wil ik weten wat hun doel is. Misschien wil ik in staat zijn om de lichtste rugzak producten te vinden. Waar user stories zo goed in zijn is ons helpen om gefocust te blijven op de toename van werk zodat onze klanten tevreden naar huis kunnen gaan. Dus dit is eigenlijk de ideale manier om snel documentatie bij elkaar te rapen dat ons zal helpen de gebruiker zijn doel te bereiken.

Voor het volgende principe gaan we praten over cross-functionele teams, en dit is waar we echt de oude hiërarchische structuren wegblazen van vroeger. Wat wij doen is het nemen van al die institutionele silo’s en we brengen deze gewoon terug tot puin, en we vormen hieruit dan dit cross-functioneel team waar content design, code, inbound marketing, data of analyse, project management samenkomen en samenwerken aan hetzelfde ding en op dezelfde tijd. Niemand is ooit niet beschikbaar. Je hoeft niet naar een ander gebouw te lopen of een lange e-mail sturen om iets uit te leggen. We bezuinigen op de documentatie, op al die vervelende e-mails en chat berichten (Lync, Facebook, …). Neen! We kunnen eigenlijk(/eindelijk?) van persoon tot persoon communiceren. En dit is de werkelijke kracht van Agile.

Menselijke interactie, je kijkt er al naar uit, ongetwijfeld. Dus ik heb een paar tips om je hierbij te helpen. Vergis u niet, veel werknemers zullen waarschijnlijk liever blijven mailen en zich verstoppen achter hun bureau. Dus om iedereen wat fitter te houden is mijn eerste tip de stand-up bijeenkomst. Dit is een van de weinige bijeenkomsten die u in Agile marketing zal tegenkomen, en als het langer duurt dan 10 minuten, is er klaarblijkelijk iets misgegaan. Stel je voor dat je geen ellenlange vergaderingen meer moet bijwonen. Een vergadering van 10 minuten. Tien minuten. Één nul. Één keer per dag, om daarna direct in het werk te vliegen, om direct in staat te zijn je te kunnen concentreren waar het echt om draait, het creëren van waarde voor de gebruikers. Nogmaals, de kracht van Agile valt niet te onderschatten.

Ik leg nog even uit hoe zo een stand-up meeting in zijn werk gaat. Iedereen verzamelt, jij staat recht (dat helpt om de duur van je spreken te verlagen), en je vertelt over wat je reeds deed, waar je momenteel mee bezig bent en dan alles dat mogelijk je vooruitgang kan hinderen. Je kan gebruik maken van online tools, ‘collaboration tools’, om beter samen te werken.

Het volgende principe. Iets doen is altijd beter dan niets doen. Ga zoveel mogelijk over tot actie en blijf dus niet ter plaatse in het rond peddelen. Dus als we omgaan met problemen, zoals we problemen kunne hebben als een politicus de macht heeft ja of nee te zeggen, als er iemand naar je toe komt en zegt: “Het klinkt als een goed idee, maar we doen het gewoon niet op die manier” zal Agile ons helpen dit uit de weg te ruimen, omdat we altijd terug gaan naar onze user story en we zeggen: “Tja, dit is iets wat de klant nodig heeft”.

Dus wat we doen is het onderhandelen tot een “ja.” Wat we doen is het zoeken naar een basis waarop we ons werk kunnen voortzetten. Er is eigenlijk een rol in Agile die niets anders doet dan belemmeringen wegnemen bij je werk. Dus doen is altijd belangrijker dan niet doen. En nog iets wat je kunt gebruiken is om gewoon “nee” zeggen; want zodra de user stories ontwikkeld zijn, zal er altijd wel iemand proberen om u extra werk te geven en probeer te zeggen: “Je moet dit doen, en dit, en dit,” wat nogal vaak gebeurt, de oude bekende,” Ja, ik heb je nodig om te komen werken op zaterdag en, ja, misschien op zondag ook,” dat zorgt voor geen (meer)waarde naar de klant toe op dit moment. Wat we moeten doen de user story voorgang geven op andere zaken; er moet zo snel mogelijk van de user story werk gemaakt worden. Je prioriteiten kennen dus en dat zijn in dit geval altijd de user stories. Omdat de klant dit wilt. Dus jij ook.

We komen aan bij ons laatste principe, en dat is het volgende “Don’t hate, iterate”, wat erop neerkomt “Je hoeft het niet te haten, blijf herhalen”. Wat een geweldige zin. We vallen terug op Eric Ries’ Build, Measure, Learn-model. Bouw, meet, leer. Hierbij ontwikkelen we onze producten of doen we onze marketing campagne, we lanceren het, en we wachten de reacties af van de klanten. Er is een fase van meeting die plaatsvindt. We bekijken hoe het presteert en indien het niet voldoet aan de verwachtingen, geen probleem, we leren. Niets is perfect. Dan, twee weken later, brengen we een fix uit of een aanpassing. Bij zo een aanpassing doen we steeds iets waar de klant op zal reageren; positief of negatief. Als ook die poging niet lukt, weer geen probleem, we volgen de cyclus terug tot we dichter komen bij wat de klant wilt totdat het helemaal goed is.

En dat leidt ons tot het laatste beginsel, dat ‘je niet perfect bent”. Ik ben niet perfect. Bill Gates is niet perfect. Hij is best goed, maar hij is niet perfect. En dat is oke. We willen niet perfect te zijn, want iemand op jacht naar perfectie houdt ons op in ons werk om iets de deur uit te krijgen naar de klanten. We willen dat niet. We willen altijd kunnen leveren, altijd kunnen verzending doen om onze klanten zo snel mogelijk te kunnen helpen. Dus streef de A+ niet na. Perfectie bestaat niet. Jaag liever op wat er echt waardevol zal zijn voor de gebruikers. Ga terug naar je user story/stories. Dat is wat je nodig hebt om te slagen. En als je daar niet denkt te komen, het is oke, want twee weken later, dan heb je nog een kans.

Hoe pak jij het aan in je bedrijf? Heb je ervaring met andere systemen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *