Alle grote gsm-operatoren bieden eindelijk allen een internet-prepaidkaart aan, het ideale moment dus om ze eens met elkaar te vergelijken. Uiteraard vergelijk ik ook Mobile Vikings, de kleine speler maar die desalniettemin kan rekenen op een enorme groei en steeds meer klanten weet te overtuigen met hun tarieven en aanpak.

Mobile Vikings

Mobile Vikings staat voor een goedkoop tarief, een bijna perfecte klantendienst die niet alleen telefonisch maar ook via de sociale media te bereiken is en vooral voor eerlijkheid en transparantie. Sinds de oprichting van Mobile Vikings heeft het nog nooit reclame gemaakt (met uitzondering van één enkele keer, maar laten we dat even buiten beschouwing laten als je weet dat alle andere spelers constant nieuwe campagnes lanceren) en toch kende het een exponentiële groei. Het bedrijf kent nu meer dan 120.000 klanten en als je dit nu leest dan ligt dit aantal zeker en vast nog een stuk hoger. (via hun website kan je steeds bekijken hoeveel Vikings er momenteel zijn)

Ikzelf ben een tevreden klant bij Mobile Vikings en als je hieronder kijkt naar hun tarieven dan weet je meteen ook deels waarom.

Tarieven van Mobile Vikings voor de full-option simkaart.

 

Update: de hierboven vermelde tarieven zijn niet meer correct. Mobile Vikings veranderde zijn tarieven begin mei 2013. De oude tarieven laat ik staan hierboven, zodat je deze kan vergelijken met de nieuwe Mobile Vikings tarieven die momenteel van kracht zijn.

€ 10€ 15€ 25€ 40€ 60
Data500 MB2 GB3 GB4 GB5 GB
SMS500 sms2000 sms3000 sms4000 sms5000 sms
Beltarief± 30 min. aan € 0.33/min.± 75 min. aan € 0.20/min.± 178 min. aan € 0.14/min.± 400 min. aan € 0.10/min.± 1200 min. aan € 0.05/min.
Vikingbundel300 sms’en en 60 belminuten per dag naar Belgische Vikings

 

De bovenstaande afbeelding spreekt voor zich, maar toch even verduidelijken dat je de vermelde belminuten niet krijgt bij elke herlading, maar dat je bedrag waarmee je herlaadt overeenstemt met die belminuten. Dus een herlading van €15 betekent dat je hiermee 62 minuten kunt bellen aan een tarief van €0,24/minuut.

SInds Mobile Vikings 100.000 klanten bereikte voor het einde van juni beloofde de MVNO haar klanten te belonen met een uur gratis bellen per naar andere Vikings. Heb je dus veel vrienden die ook Mobile Viking zijn, dan komt dit zeer goed uit voor jou. Vooral veel studenten zijn Mobile Viking en hun vrienden dus ook: ideaal dus – en jawel daar hoor ikzelf ook bij.

De voordelen opsommen van Mobile Vikings zou een veel te lange lijst vormen, maar als ik dan toch enkele voordelen mag noemen dan zijn het de volgende. Ten eerste heb je de mogelijkheid om vrienden aan te brengen. Via een unieke link (een referral link genoemd) kan jij vrienden ook Mobile Viking maken en voor elke vriend die je aanbrengt krijg je 150 Viking Punten wat gelijkstaat met een herlaadbeurt van €15. Een tweede voordeel is hun betaalsysteem. Ze staan betalingen toe via de standaard manieren (overschrijving, domiciliëring, VISA) maar daarnaast is ook Paypal toegestaan. Uiteraard kan je ook herladen door Viking Punten in te zetten die je hebt verdient door vrienden aan te brengen. Allemaal zeer transparant dus en alles is online mogelijk.

Bij elke operator haal ik ook negatieve aspecten aan en (zelfs) bij Mobile Vikings is dit niet anders. Heel wat gebruikers klagen dat de datasnelheden veel te traag zijn en dat andere operatoren (er wordt dan vooral met Proximus vergeleken) snellere verbindingen aanbieden en ook een betere 3G-dekking hebben. Nu moet je weten dat Mobile Vikings een MVNO is: een mobile virtual network operator. Kort uitgelegd komt het neer dat ze werken op het netwerk van Base en dat niet zij maar Base een licentie hebben en het netwerk beheren. Gelukkig verbetert het netwerk en de dekking elke maand van Base, waardoor dus ook de Mobile Vikings van meeprofiteren. Vooral in de grote steden en net daarbuiten heb je zeker en vast een 3G-verbinding.

BASE

Laat ik maar alfabetisch de andere gsm-operatoren overlopen. We beginnen dus bij BASE.

BASE bracht met BASE Check een prepaid van €15, dus ideaal om te vergelijken met het ‘Classic’ tarief van Mobile Vikings dankzij dezelfde prijs. Hieronder een afbeelding wat BASE Check te bieden heeft:

Tarieven van BASE Check.

BASE Check biedt een onbeperkt aantal sms’en aan, wat dus in theorie onbeperkt meer is dan Mobile Vikings. Indien de 1.000 + 1.000 sms’en van Mobile Vikings te weinig is voor jou, dan zou BASE Check iets voor jou kunnen zijn, maar slechts 100MB dataverkeer? En dan nog durven zeggen dat 100MB gelijk is aan 10.000 e-mails zonder bijlage? Niet dat ik daar aan twijfel, maar wie stuurt er tegenwoordig nog e-mails zonder bijlagen? Ik alvast niet en ik ben er zeker van dat de meeste mensen e-mails mét bijlagen versturen en ontvangen: PDF bestanden, Word documenten, afbeeldingen. Hier kan ik maar 1 ding op zeggen, hun slogan ‘Your Mobile Freedom’ is duidelijk slecht gekozen als je maar 100MB kan aanbieden.

Er zijn dus voldoende redenen om niet voor BASE Check te kiezen. Heb je écht heel weinig dataverkeer nodig en sms je zeer veel, dan zou je BASE Check kunnen overwegen.. maar dan nog. Er zijn betere alternatieven.

Mobistar

De meest originele slogan gaat zonder twijfel naar Mobistar, die met ‘Internet on Mobile‘ tracht de mobiele markt te veroveren. (ironisch bedoeld uiteraard) Hun tarieven:

De tarieven van de twee beschikbare herlaadbeurten van het ‘Internet on mobile’ van Mobistar.

Het zijn zeker geen peperdure tarieven, ook al omdat je moet weten dat hun 3G-dekking zeker wel de moeite is en ze zijn ook bezig met de overstap naar 4G in de toekomst (de snellere variant van 3G). Sms je veel, dan is 5.000 sms’en een mooi aantal (161 sms’en voor elke dag van de maand) en 80 minuten bellen is ook niet slecht. Maar dit alles had toch beter gekund? En vooral sneller? Mobistar kwam veel te laat met hun antwoord op Mobile Vikings en de andere gsm-operatoren. Ze hebben ook niets speciaal te bieden, niets meer ten opzichte van de anderen. Jammer.

Proximus

Met ‘Generation Connect‘ vormt Proximus een geduchte concurrent voor Mobile Vikings en alle andere operatoren. Proximus begrijpt dat

Iedereen die mijn vorige blogpost gelezen heeft begrijpt dat het netwerk van Proximus superieur is in België en dat voorlopig ook blijft. Het gevolg is dat hun aanbod €5 duurder is dan het Mobile Vikings model. Dit is Generation Connect:

Details van het aanbod van Generation Connect van Proximus.

Er mag direct worden toegegeven dat Generation Connect flexibeler is dan de concurrenten. Je herlaadt voor zoveel je wilt (minstens €20) en dat is toch een luxe ten opzichte van de concurrenten, die vaste prijzen hanteren. Nog iets dat Proximus aanbiedt is het ‘Internet On GSM Europa’, een bonus van 10MB die je kan gebruiken binnen Europa. Bij elke herlading komt hier 10MB en dit kan je opbouwen tot 100MB. Ideaal om even snel iets op te zoeken in het buitenland, je mail te bekijken en dergelijke.

Wat ook mag toegegeven worden is dat Proximus het beste 3G-netwerk heeft van België. Het werkt en het werkt snel en het werkt overal. Ik kon niet meteen statistieken vinden van de uptime van Proximus (hoelang het netwerk ‘werkt’ uitgedrukt in percentage) noch de dekking, maar zowat iedereen is het er over eens dat Proximus de koploper is op vlak van hun 3G-netwerk en de andere operatoren hinken achterop.

Telenet

De ‘King‘ en ‘Kong‘ formules van Telenet zijn met veel tam tam aangekondigd, zowel te zien in het straatbeeld als via online advertenties (jawel, ook op deze blog waren/zijn ze te zien).

King en Kong van Telenet.

Met de aankondiging van King en Kong maakt Telenet een einde aan al zijn verschillende mobiele tariefplannen en houdt het op twee verschillende tarieven. King kost €15 per maand voor Telenet klanten. Je krijgt hiervoor 150 minuten bellen, 10.000 sms’en (onbeperkt dus vermits dit neerkomt op meer dan 320 sms’en per dag) en 500MB mobiel internet. Niet-Telenet klanten betalen voor dit alles €20 per maand. Wat ik dan wel raar vind zijn de proporties van het Kong tariefplan. Je betaalt hiervoor maar liefst €50 (en €70 als niet-Telenet klant) en je mobiel internet verdubbelt tot slechts 1GB (1000MB), wat toch wel weinig is voor de prijs van het tariefplan. Verder krijg je wel 2000 minuten bellen (33 uur per maand, of 1 uur bellen per dag van de maand). Toch zou het niet eerlijk zijn om het Kong tariefplan te vergelijken met de andere operatoren: tarieven van €15/20 euro ten opzichte van een €50/70 tariefplan vergelijk is zoals appels met citroenen vergelijken: een zure vergelijking 😉

Toch straf dat niet-Telenet klanten 25% meer betalen voor het King tariefplan en bij het Kong abonnement bijna 30%. Mij zet het alvast niet aan om Telenet klant te worden.

Merk op dat het King of Kong tariefplan een abonnement is. Het is echter wel een abonnement die je elke maand kan afsluiten zonder extra kosten en dus heeft het eerder de eigenschappen van een pre-paid kaart.

Besluit

We hebben nu de belangrijkste spelers vergeleken met elkaar, begonnen met de favoriet van de auteur, Mobile Vikings. Maar laat het duidelijk zijn, er is niet zoiets als een ‘beste gsm-operator’. En bijgevolg is er ook geen beste keuze, eerder een beste keuze voor jouw noden. Heb je nood aan veel data en sms je redelijk veel maar is telefoneren iets minder belangrijk, dan kan Mobile Vikings iets voor jou zijn. Gebruik je daarentegen amper data maar bel en sms je veel, dan kan King of Kong jou misschien bekoren. Is een uitstekende en snelle dataverbinding vereist voor jou en geef je daar graag dat beetje meer voor uit elke maand, kijk dan eens naar wat Proximus te bieden heeft.

Luister zeker naar advies en ervaringen van anderen om je keuze te maken tussen de verschillende operatoren, maar uiteindelijk is het jouw keuze – en die keuze hangt volledig af van jouw gebruik.

Om al deze redenen laat ik dit besluit open voor anderen om zelf hun besluit of bevindingen te posten hieronder. Met welke operator heb jij zeer goede of juist zeer slechte ervaringen? Deel het met anderen zodat iedereen kan bijleren.

Join the conversation

24 Comments

  1. Pingback: Waarom jij een Mobile Viking moet worden - Thomas Vanhoutte - Personal website and blog of a student
  2. Vergeet zeker niet te vermelden dat Telenet agressief zijn producten probeert aan te prijzen. Toen ik ze laatst op straat tegen kwam, vertelde ik dat ik goed zat bij MV; ze zeiden op hun beurt dat de helpdesk van Telenet veel beter was en dat MV wellicht niet meer lang zou bestaan. Ook zou je als klant meer extra voordelen hebben bij Telenet. Al deze drie statements vond ik nogal raar klinken en ben dan maar doorgelopen. Discussie over wie al dan niet gelijk had, vond ik onnodig.

  3. Ik heb voor King gekozen met een Iphone 5.
    Als je veel geduld heb kan je dit doen.
    Denk niet dat het snel gaat wacht al weken niets meer van gehoord,kan volgens mij lang duren veel blabla van telenet .
    Geen communicatie over stock.
    Verkopen kunnen ze maar de rest geen communicatie.
    Ze hadden verkeerd ingeschat een groot succses zeggen ze ,ben ik niet mee.
    Ik denk dat ik nog op den duur met alles bij telenet zal weggaan.

    Grtz

  4. Oké, ik heb ze al allemaal gehad, behalve Telenet & Mobistar…

    Eerst was ik bij BASE, maar ik vond de tarieven van Mobile Vikings veel aantrekkelijker, dus een tijdje overgegaan naar MV.

    Over de snelheid van het mobiel internet van Mobile Vikings, mijn ervaring was dat wanneer je in grotere steden zit dat je dan zeker snelle internet hebt (HSDPA of 3G), maar als je in kleinere dorpjes terechtkomt dan geraak je niet verder dan Edge verbinding en dat vond ik irriterend en ontzettend jammer.

    Uiteindelijk overgeschakeld naar Generation Connect van Proximus, zelfs in die kleine dorpjes heb ik tenminste HSDPA en soms 3G verbinding, wat ik gewoon uitstekend vind.

    Proximus is alleen jammer voor degenen die BASE hebben en die gratis naar elkaar bellen met belminuten. Mijn moeder vind het bijvoorbeeld super vervelend omdat ze mij niet meer gratis kan bellen 😀

    Ah ja, wat ook zeer belangrijk is, is de klantendienst, Proximus heeft misschien wel de beste en snelste mobiel internet MAARRR hun klantendienst, man man man, wat een schande!!! Je moet soms (eigenlijk meestal) minstens 30 minuten wachten eer je een medewerker aan de lijn hebt, ik heb ooit een uur lang moeten wachten!!!

    Bij BASE, noch bij Mobile Vikings wacht je zo lang!

    Dit is de enige minpunt van PROXIMUS!

    Voila, dit is mijn ervaring met al die providers…

    Groetjes,
    Mehmet

  5. ik ben het volledig eens met mehmet.
    MV is qua pakket het beste wat er is maar de verbinding is heel dikwijls traag,héél traag waar je op den duur zenuwen van krijgt.
    maar het is inderdaad 5euro goedkoper dan generation connect.
    ook ik heb de vergelijking gemaakt MV met generation connect en mijn persoonlijke mening: ik geef liever 5euro meer uit voor een hele goede internet-verbinding en ben d voorbije zomer op vakantie geweest, zalig dat je geoon kan verder surfen om de smartphone voor geen extra kosten.
    maar zoals eerder gezegd, de keuze moet je zelf maken
    ik ben alvast een tevreden klant van proximus (buiten de klantendienst 🙂 )

  6. Ik ging van Base naar Proximus en nadien naar Telenet King. Mijn bevindingen in het kort:

    Base: had destijds geen gunstige aanbieding om bellen, sms én voordelig surfen te combineren. Bovendien werd mijn telefoon 2x per ongeluk afgesloten waarna een hoop excuses van de klantendienst en een maand gratis bellen volgde, maar zo extreem irritant dat je plots niet meer kan bellen dat ik er echt genoeg van had.

    Proximus: veruit het beste netwerk van allemaal! Super snel en overal perfecte ontvangst. Bijna altijd en overal 3G. Top! Maar helaas, beetje duur naar mijn smaak. Ik ben geen die hard gebruiker, dus vond de maandelijke kosten op de duur wat hoog. En jah, de geruchten zijn waar: een draak van een klantendienst! Verschrikkelijk.

    King: voornamelijk veranderd wegens wat goedkoper. Ik was al Telenet klant, dus 15€ per maand is best ok! Eén groot nadeel: een pak trager dan bij Proximus en bovendien niet altijd en overal ontvangst, zelfs niet om te bellen… Teleurstellend vandaag de dag! Maar bon, voorlopig hou ik het op King, al zal ik de MV nog eens goed overwegen nu ik jullie ervaringen lees! Thanks for sharing!

  7. Maar hoe is de snelheid van internet (telenet/MV) als je dan op plekken met gratis wifi//hotspots komt? is dat dan sneller of stabieler? Ik ben echt een groentje wat betreft alle providers, maar ik heb een Nokia Lumia 800 besteld (bij de aldi, na lang aanschuiven, grrr) en ik zou graag overschakelen op een formule (prepaid/postpaid) die vooral gericht is op sms-en/surfen. Generation connect ziet er fantastisch uit, maar vind ik nogal duur uitvallen. Mobile vikings lijkt mij ook goed, maar

    – Mijn ouders bellen ook graag met hun gsm en hebben geen/weinig behoefte aan surfen –> wij zouden dan niet meer gratis naar elkaar bellen (en zij zijn de personen naar wie ik het meeste bel)

    – Het feit dat iedereen klaagt over de snelheid van het internet houdt me ook wat tegen… Aan de andere kant ben ik vrijwel iedere dag in Gent voor mijn studies (en blijkbaar is de snelheid in grote steden ok) en als ik thuis ben gebruik ik het thuisnetwerk (en niet mijn gsm) om te surfen.

    Dus, enige tips of advies?

  8. Hello,

    Ik ben momenteel in hetzelfde geval als Irina. Net een Nokia Lumia 800 gekocht en aan het twijfelen over welke formule met data ik zal kiezen. Momenteel ben ik een kleine gebruiker en geef ik maar 10€ per maand uit voor mijn gsm-diensten (ik ben prepaid bij Mobistar, zonder data).

    Daarom lijkt me de nieuwe aanbieding van Proximus MTV Generation 15 interessant. Het is postpaid maar je kan het contract opzeggen wanneer je wil en er is momenteel een promotie waarbij je gedurende 20 maanden 10€/maand betaalt ipv 15, wat dus goedkoper is dan MV. Ik word aangelokt door de prijs en de goeie kwaliteit van het Proximus netwerk maar de vraag is of 500Mo genoeg zijn tov de 2Go van MV.

    Ik heb nog niet gekozen maar ik vond dat deze aanbieding toch moest vermeld worden in de vergelijking, wat nu gedaan is 🙂

    Groetjes

  9. Pingback: Review: Goedkoop bellen via CallTiger - Thomas Vanhoutte - Personal website and blog of a student
  10. Ik ben momenteel ook klant bij Mobile Vikings. Na echter wat rond te kijken op websites om gsm abonnementen te vergelijken (abonnementvergelijken.be), kwam ik tot de conclusie dat vele andere providers tegenwoordig ook interessante aanbiedingen en tariefplannen hebben. Het is dus zeker voor iedereen interessant om eens na te gaan welke provider inderdaad het beste bij je noden past.

  11. na omzwervingen bij zowat alle providers ben ik iets meer dan een jaar geleden bij MV terecht gekomen, tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds een gelukkige klant
    ik verbruik vooral data, bellen en sms’en doe ik amper
    sinds ik de belangrijkste personen in mijn familie en vriendenkring heb kunnen overtuigen om over te stappen naar mobile vikings zit ik met een luxe probleem
    doordat wij gratis bellen en sms’en naar elkaar krijg ik mijn belwaarde nog amper op

  12. Pingback: 4G bij Mobile Vikings: dekking, snelheid, ervaringen en ondersteunde toestellen | Thomas Vanhoutte
  13. Hallo Thomas,
    Ik doe het nog anders; ik heb bij Voiptiger een prepaid account met vast tel nr (kost 8 cent/dag), bel met mijn proximus (600 min gratis nr vast/maand) in op mijn eigen gratis pbx in the cloud waarin de meeste gebruikte gsm nrs geprogrammeerd staan. 1.3 cent/min nr gsm. getarifieerd per seconde, mogelijkheid om de mailbox te negeren. Werkt prachtig! gezien ik dus met deze proximus nooit rechtstreeks naar gsm’s bel blijft mijn belkrediet van 15 euro behouden. daar recupereer ik via thoorn +- 7 euro per maand van.
    MvG Antoine

  14. Hallo,
    Heb ze ook bijna allemaal gehad(op base na) en m’n ervaringen zijn divers. Vond vooral Mobistar duur en hun factuur onoverzichtelijk(kreeg ook ‘t gevoel dat men kosten aanrekende die niet gemaakt waren) maar vooral scarlet spande de kroon wat dit betreft. Zij rekende mij meer dan 70 sms-en per maand aan waar ik er in werkelijkheid 10-12 gestuurd had.(ben niet zo ‘n sms-er).Frappant was wel dat men na telefonisch contact toegaf dat er iets niet klopte, maar de niet gedane sms-en mocht ik toch betalen. Vond ‘t zo onrechtvaardig dat ik er weg ben gegaan en MV ben geworden. Ook prima klantendienst bij MV, welke dat zeker niet is bij Belgacom en Proximus. Zo ‘n geknoei heb ik eigenlijk alleen maar daar gezien(klantendienst belgacom en proximus). Zeer jammer en dit in 2015.

Leave a comment

Leave a Reply to Thomas Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *