Inleiding

Het lijkt mij overbodig om uit te leggen wat Mobile Vikings is, eigenlijk. Mobile Vikings is een gsm-operator (net zoals Base, Proximus of Mobistar) die vooral inzet op het aanbieden van mobiel internet en die een no-nonsense aanpak hanteert naar hun klanten toe.

Mobile Vikings maakt gebruik van het netwerk van Base, maar weet toch zeer aantrekkelijke prijzen aan te bieden, en dit zónder contract, verborgen kosten of andere onaangename verrassingen. Deze transparante aanpak kan dan ook op heel wat appreciatie rekenen van hun klanten, die hun ervaringen graag delen via de sociale media. Goede reclame dus voor Mobile Vikings, die dagelijks kan rekenen op een 150 tal nieuwe gebruikers – waarvan 69% wordt aangebracht via huidige klanten. Een deel van hun succes is te wijten aan tevreden klanten die nieuwe klanten doorverwijzen en hiervoor een reward (een gratis herlading) krijgen.

Het is vooral duidelijk dat Mobile Vikings zich onderscheidt van de andere gsm-operatoren momenteel actief in België. En omdat ook ik een tevreden Viking ben, dit artikel.

Mobile Vikings: 2008 tot nu

Enkele belangrijke gebeurtenissen van de oprichting van Mobile Vikings in 2008 tot vandaag.

    • – Mobile Vikings werd opgericht in 2008 door het Hasseltse bedrijf City Live;
    • – de eerste sim-kaart wordt verzonden in januari 2009;
    • – eerst werd er gewerkt met invite codes, maar in juli van 2009 worden deze afgeschaft. Iedereen kan nu Mobile Viking worden;
    • – 3G wordt aangekondigd in januari 2010, dit zal niet zorgen voor een meerkost;
    • – met de komst van de iPhone 4 en de iPad worden nu ook Micro sim-kaarten geleverd, juni 2010;
    • – in april 2011 worden de kosten voor roaming (internetgebruik in het buitenland) verlaagd naar €0.5 per MB en dat in 18 landen;
    • – september 2011, Viking Talk wordt gelanceerd, een VoIP dienst voor zowel iOS als Android toestellen;
    • – Viking Spots word gelanceerd in april van 2012;
    • – De kaap van 100.000 Mobile Vikings is bereikt, vanaf nu kunnen alle klanten elke dag 60 minuten naar elkaar bellen, gratis!
Ik denk dat deze bovengenoemde lijst duidelijk bewijst waarom Mobile Vikings zo een vooruitgang heeft gekend de afgelopen jaren: constante innovatie en verbetering. Maar toch behouden ze hun eenvoud en duidelijkheid naar hun gebruikers toe.

Wat het betekent om Mobile Viking te zijn

Ik vertelde al dat Mobile Vikings een no-nonsense houding aanneemt en dat is ook te merken aan hun tariefplannen. Heb je alleen nood aan mobiel internet, dan kies je voor hun data only sim-kaart. Voor €12 per maand krijg je 2GB (2.000MB) internet – ideaal voor je tablet of laptop dus.

De meeste Vikings maken gebruik van de full option sim-kaart. Deze sim-kaart noemt zo vermits je er zowel mee kan bellen, sms’en als mee op internet kan. Er zijn drie tariefplannen beschikbaar: Classic (€15), Medium (€25) en Jumbo (€40). Bij elke herlading – onafhankelijk welk plan je neemt – krijg je 2GB data, 1000 gratis sms’en naar alle netwerken binnen België, 1000 gratis sms’en naar andere Mobile Vikings en 60 minuten gratis bellen naar andere Mobile Vikings – elke dag. Hoeveel je kan bellen hangt af van je tarief – herladen voor €15 komt neer op 62 minuten bellen, €25 is 125 minuten en Jumbo 285 minuten.

Wat het ook betekent om Viking te zijn is dat je niet vast hangt aan een abonnement, zoals wel zeer vaak het geval is bij andere gsm-operatoren (de grote spelers, zeg maar). Ben je twee weken op vakantie? Wacht dan met herladen tot na die vakantie. Resultaat: twee weken uitgespaard. Bij een abonnement is dat niet mogelijk, je betaalt dan gewoon door tijdens die vakantie, ook al ben je niet van plan dan te sms’en of bellen tijdens de vakantie. Vooral studenten kunnen dit appreciëren, dat hoor ik althans van mijn mede-studenten die, jawel, door mij zijn aangebracht. De vrijheid die je hebt als klant bij Mobile Vikings is dan ook bijzonder groot, dat in tegenstelling tot de andere operatoren…

Andere operatoren versus Mobile Vikings

In een eerdere post vergeleek ik Mobile Vikings versus de andere gsm-operatoren. Ik vergeleek Base, Mobistar, Proximus en Telenet. Zeker eens lezen als je twijfelt om over te stappen naar een andere operator. Je verbruik is natuurlijk de belangrijkste factor die je in acht moet nemen bij een kiezen van een operator, maar het artikel geeft een goed beeld van prijs en aanbod van elke grote speler op de markt en Mobile Vikings natuurlijk!

Abonnement en prepaid

Zoals ik eerder al vermeldde zit je bij Mobile Vikings niet vast aan een abonnement. En dat zou eigenlijk bij elke operator moeten toegepast worden. Ben je niet meer tevreden, wil je ergens anders naar toe, is het elders goedkoper, … dan moet je vrij zijn om over te stappen. Vooral bij vrienden die Proximus klant waren hoorde ik problemen. Er werd moeilijk gedaan; er werd hen alsnog een ander abonnement aan te smeren om hen toch maar als klant te behouden. Ik zeg niet dat het deze situaties altijd gebeuren bij Proximus, maar het is althans wat ik hoor bij mijn vrienden die daar klant waren.

In ieder geval heb je zoiets nooit voor bij Mobile Vikings. Dat kan ook niet. Wanneer de maand voorbij is en je beslist niet meer te herladen, maar over te stappen naar een andere operator, dan doe je dat gewoon. Het straffe is dat Mobile Vikings dezelfde of betere tarieven kan voorleggen dan abonnementen, ook al bieden ze pre-paid kaarten aan. De omgekeerde wereld, maar MV doet het.

Elke klant ambassadeur

Welk bedrijf wilt nu geen tevreden klanten? Klanten die van de daken schreeuwen dat ze tevreden zijn en hen al hun vrienden vertellen. Elke Viking is ambassadeur en dit onder andere dankzij het systeem waarbij je beloond wordt als je een vriend Mobile Viking maakt. Telkens je een vriend(in) kan aanbrengen krijg je 150 Viking Punten, wat overeenkomt met een gratis herlading. Wie wilt er nu geen gratis herladingen? En Mobile Vikings heeft gratis reclame en meer klanten.

Wat bij het ambassadeur-zijn ook opvalt is dat de klanten zelf helpdeskmedewerkers zijn. Alle Vikings vormen samen een community waarbij het wij-gevoel zeer sterk aanwezig is. En in een hechte gemeenschap is het normaal dat je andere helpt waar je kan. Een vraag? Post het op Twitter en je krijgt sowieso antwoord van een andere Mobile Viking klant of van Mobile Vikings zelf.

Dat Mobile Vikings community driven is, bewijst ook het groot aantal gratis applicaties die ontwikkeld werden door hun eigen klanten. Een Chrome extensie die je vertelt hoeveel krediet je nog over hebt; of een applicatie voor Windows Phone die je waarschuwt hoeveel sms’en je nog hebt die maand.

Expansie naar andere EU-landen

Mobile Vikings is een initiatief van City Live, die een omzet realiseerde van 2.3 miljoen euro in 2010 en 9.1 miljoen euro in 2011. Twee jaar geleden telde het bedrijf 12 werknemers, dat zijn er nu een 30-tal geworden. Nog straffe cijfers: Telenet haalde in het laatste kwartaal van 2011 een 75-tal nieuwe klanten per dag gemiddeld, terwijl Mobile Vikings het dubbel zo goed deed met 150 nieuwe klanten per dag.

Deze cijfers zijn alleen maar mogelijk dankzij de filosofie van Mobile Vikings: geen contracten, geen dure reclame campagnes en marketeers of consultants. Een expansie naar andere EU-landen is dan ook een logische volgende stap in dit verhaal. Het is nog afwachten, maar er zouden al plannen zijn gemaakt om naar andere Europese landen te trekken.

Mobile Vikings’ nevenproducten

Dat het community gevoel bij Mobile Vikings goed zit, dat wist u nu wel al. Gratis applicaties, ontwikkeld en onderhouden door hun eigen klanten, daar vertelde ik ook al over. Mobile Vikings heeft ook haar eigen nevenproducten: Viking Talk en Viking Spots.

Viking Talk: Viking Talk is een VoIP dienst waarbij je aan 1 euro per uur kan bellen naar alle netwerken binnen België. Dat komt overeen met €0.016 per minuut. Spotgoedkoop, je hebt enkel een internetverbinding nodig (WiFi of 3G)

Viking Spots: Deals vinden in de buurt. Doe mee met een deal en je verdient Viking Punten, die je dan kan inruilen tegen gratis herladingen.

community gevoel, gratis check balance apps, vikingtalk naar andere mobile vikings, uur gratis bellen naar elkaar (community), vikingspots (andere mv helpen met spots aan te duiden en te beoordelen),

Gevaren en uitdagingen

Mobile Vikings doet het goed. Toch zijn er enkele uitdagingen en gevaren. Mobile Vikings is een mvno, wat staat voor ‘mobile virtual network operator’. Wat wilt dit nu zeggen: Mobile Vikings maakt gebruik van het netwerk van een andere gsm-operator. In dit geval van het netwerk van BASE. Dit brengt met zich mee dat Mobile Vikings zelf niet kan beslissen wat er met het netwerk gebeurt. Zo komt 4G eraan, maar als BASE met deze (dure) upgrade wilt wachten, dan zal ook Mobile Vikings 4G niet kunnen aanbieden.

Het succes van de nevenproducten wordt soms wel eens in vraag gesteld. Viking Spots en Viking Talk worden gebruikt, maar zijn geen overweldigend succes. Het zijn twee zeer toffe concepten, maar misschien moet er iets veranderd worden in beide recepten zodat ze alsnog wat aan populariteit inwinnen.

Met de expansie naar andere EU-landen vergroot hun afzetmarkt. Het wordt een uitdaging om als nieuwe speler hun mannetje te kunnen staan. Ook wordt het behoud van hun oorspronkelijke gedachtegoed bedreigd; misschien moeten ze zich zeer sterk aanpassen in die nieuwe landen om te kunnen overleven.

Conclusie

Mobile Vikings is een enorm succes. Ze hebben het dan ook begrepen: wij als klanten willen duidelijkheid, eenvoud en natuurlijk een goede prijs. Combineer deze recepten en je hebt blije – en veel – klanten. Hun klantendienst wordt aangeprezen als ‘de beste’ en hun prijzen als ‘de scherpste’. Dat kan ik alleen maar beamen. Ik ben een troste Mobile Viking!

 

Update: Mobile Vikings heeft nieuwe tariefplannen sinds begin mei 2013. Bekijk deze nieuwe tariefplannen op www.mobilevikings.com

Join the conversation

8 Comments

  1. Enige nuancering mag toch wel. Ik weet niet hoe het bijjou zit maar: het netwerk is heel erg onstabiel, bellen in het buitenland werkt vaak niet goed, gespreken in binnenland worden soms onderbroken, en ze moeten regelmatig hun netwerk resetten.
    Voor de iphone werkt de ‘andwoordapp knop’ niet bij mv terwijl dit wel werkt bij alle andere providers. Mb blamet apple, apple zegt dat het bij mv ligt. En zo zijn er nog een paar.
    Ja ik zit nog bij mv, en ik ben enthousiast om dezelfde redenen, maar twijfel toch serieus. Als een professioneel vind ik mv niet voldoende presteren momenteel.

    1. Bedankt voor je reactie, Ine. Ik ga zeker en vast deels akkoord met de nuancering die je aanhaalt. Het netwerk heeft enkele keren dit jaar een aantal uren plat gelegen. Dit heeft natuurlijk allemaal te maken dat Mobile Vikings zelf het netwerk niet beheert, maar dat ze opereren op het netwerk van BASE. Dus uiteraard is BASE dan ook verantwoordelijk voor problemen met het netwerk; Mobile Vikings ‘koopt’ slechts data/sms’n/minuten.
      Wat betreft de ‘antwoordapp knop’ op de iPhone, dat probleem kende ik niet. Ik ben zelf ook een iPhone gebruiker en persoonlijk mis ik althans niets die knop niet hebbende.

      Duidelijk staat wel vermeld dat (voor iemand die wat meer geld wilt spenderen) Proximus een betere optie is wat betreft de kwaliteit van hun netwerk: gaande van ontvangst en 3G-dekking in België.

  2. Pingback: Onderwijs en ICT - Thomas Vanhoutte - Personal website and blog of a student
  3. Pingback: 4G bij Mobile Vikings: dekking, snelheid, ervaringen en ondersteunde toestellen - Thomas Vanhoutte - Personal website and blog of a student
  4. Het mobile vikings netwerk is er de laatste jaren enkel op vooruit gegaan.

    Ik herlaad nu altijd voor 10 euro bij hun en ben erg tevreden van dit pakket. Met 500megabyte aan data kom ik zeker toe.

    Voor mij is mobile vikings de beste keuze en de goedkoopste.

    gr jan

  5. Pingback: BASE: 4G frequenties en bereik van het netwerk | Thomas' Miniblog
  6. Ik heb een vraag moet je dan omde maand 15 euro storten en kan je dan pas verder of krijg je een rekening ik ben pas net klant ik heb nog
    Geen sim-kaart

    1. Dag jaco
      Je hoeft niet per se 15 euro te storten maandelijks. Als je nog krediet over hebt op het einde van de maand, dan kan je daar mee bellen, sms’en en internet mee gebruiken.
      Wat wel vervalt is het uur gratis bellen naar andere Vikings bijvoorbeeld.
      Alles staat ook mooi uitgelegd op hun website (bij FAQ) en je kan Mobile Vikings ook contacteren via social media – ze antwoorden erg snel!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *