ICT en Onderwijs in Vlaanderen

Onderwijs en ICT

Onderwijs en ICT. Of in het lang en breed ‘Informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs’. Studenten hebben er elke (school)dag mee te maken en toch staan ze er bijna nooit bij stil. Nochtans is ‘den informatica‘ iets wat constant in beweging is; het evolueert en juist daarom biedt het kansen in het bedrijfsleven maar zeker ook in het onderwijs.

De Vlaams Overheid voert dan ook een stimuleringsbeleid rond het gebruik van ICT binnen het Vlaamse onderwijs. Er zijn tal van initiatieven, zoals samenwerkingsverbanden op internationaal niveau (‘ICT Internationaal‘) en regionaal niveau; hierbij denk ik aan het Regionaal Expertise Netwerk Vlaanderen (kort: ‘REN Vlaanderen’). Toch maak ik mij zorgen. Hoewel er reeds heel wat initiatieven zijn opgericht vraag ik me af wat de effectiviteit is van deze initiatieven. Er zijn massa’s websites die in opdracht van de Vlaamse Overheid werden gestart rond een bepaald thema of problematiek om zo te informeren of sensibiliseren. Maar hoeveel bezoekers trekken die websites? En belangrijker: trekken ze wel de juiste bezoekers aan, de juiste doelgroep?

Er wordt ook veel geld gepompt in de infrastructuur, de vorming en de ondersteuning van informatica binnen het onderwijs. Allemaal goed en wel. Maar het kan efficiënter. Het geld kan beter geïnvesteerd worden. Neen, dan bedoel ik niet dat er met overheidsgeld iPads moeten gekocht worden voor in het (middelbaar) onderwijs – blijkbaar dé hype van het moment en door heel wat mensen toegejuicht. Dan bedoel ik ook niet dat het geld moet geïnvesteerd worden in een studiedag ‘WiFi en gsm-straling op school’. Allemaal heel tof, maar moet daar dan geld naar gaan? Bovendien is die studiedag die ik hier aanhaal (en die ik toevallig vond via de website van de Vlaamse Overheid) alleen maar bedoeld voor onderwijsactoren (waarmee duidelijk geen studenten worden bedoeld; uiteindelijk diegenen waarover het hier allemaal gaat). Volgens de inschrijvingspagina zijn directeurs, ICT-coördinatoren, … allemaal welkom, maar geen woord over studenten. Bon, ik heb mij toch ingeschreven.

Soit, tot zover het onderwijs op Vlaams niveau. Ik wou het eigenlijk hebben over twee voorbeeldjes van ICT toegepast in het dagelijkse leven van een student aan een hoger onderwijsinstelling, met name de Hogeschool-Universiteit Brussel (in feite HUB-KAHO nu en binnen enkele jaren alweer een nieuwe naam…). De eerste toepassing die ik wil bespreken is het krijgen van SMS meldingen indien er sprake is van een laattijdige uurroosterwijziging. Zeer handig indien een les niet doorgaat en dit wordt slechts enkele uren voordat de les start nog gewijzigd in het lessenrooster. Zo kom je als student niet ‘voor niets’ naar school. Ook wordt er andere belangrijke informatie verstuurd naar de studenten via SMS, zoals de afbeelding hieronder toont. Een nadeel is dat de studenten zich moeten inschrijven voor deze SMS meldingen, maar dat heeft dan weer alles te maken met de privacy wetgeving in ons land. Deze gratis SMS dienst is trouwens een primeur in België voor zover ik weet.

SMS dienst van de Hogeschool-Universiteit Brussel
Studenten kunnen ervoor kiezen een SMS te krijgen wanneer een les wordt afgeschaft en andere nuttige info vanuit de instelling.

Na het uitreiken van de goede punten voor de SMS-dienst, nu de slechte punten. Niet dramatisch, maar toch gebuisd. Het gaat over de mobiele applicatie van Blackboard. Blackboard is een platform/leeromgeving die fungeert als centraal punt voor het opslaan van cursussen, het indienen van taken door de student en het beoordelen ervan door de docent…  en wordt door heel wat onderwijsinstellingen gebruikt. De tegenhanger voor het middelbaar onderwijs is Smartschool. Wat er nu zo slecht is aan Blackboard, dat ga ik niet uit de doeken doen nu. Ik bespreek nu alleen de mobiele applicatie die Blackboard aanbiedt. Dus deze mobiele applicatie is beschikbaar voor iOS (iPhone, iPod Touch en iPad), Android (alle toestellen die Android gebruiken als OS), Blackberry OS (Blackberry toestellen) en WebOS (jawel, die oude Palm handheld toestellen. U vraagt zich af waarom ze nog geld steken in de ontwikkeling hiervan en ik stel me dezelfde vraag). Het zit zo dat deze mobiele applicatie alleen maar ter beschikking wordt gesteld van de student indien de instelling die met Blackboard deze extra ‘module’ aanschaft en hiervoor dus wilt betalen. Toen ik vernam dat de instelling waar ik studeer (de HUB) deze applicatie ter beschikking heeft, ging ik het meteen downloaden. Eenmaal gedownload wordt er gevraagd de naam van je instelling in te geven, ik typ dus de officiële naam in, zijnde ‘Hogeschool-Universiteit Brussel’ en selecteer ‘zoeken’. Het resultaat…

Mobile Learn zoekfunctie
Het zoeken naar ‘Hogeschool-Universiteit Brussel’ binnen de Mobile Learn applicatie levert geen zoekresultaten op.

… geen resultaat. De daaropvolgende pogingen om mijn school met verschillende zoekterm varianten (‘HUB’, ‘HUBrussel’) te vinden leverden ook niets anders op dan de leuke boodschap ‘We could not find any schools that matched your search terms. Please try again.’. Nu vraag ik mij af hoeveel studenten er aan denken om ‘Associatie KU Leuven’ in te geven in het zoekveld. Binnen mijn richting, Toegepaste Informatica, kan ik alvast zeggen dat dit er niet veel zullen zijn. De meesten weten namelijk totaal niet waarom dat lelijk saai zwart icoontje van de KUL op hun schooldocumenten terug te vinden is.

Verder heb ik niets slechts meer te zeggen over de applicatie. Buiten dan het feit dat je je telkens opnieuw moet aanmelden met je studentennummer en wachtwoord wanneer je de applicatie opent. Maar alé dan, ik zal mijn ogen eventjes dichtknijpen. Het is een fantastische applicatie die je toelaat – als student én docent – om de meest courante Blackboard functies te gebruiken. Vooral de meldingen voor studenten wanneer er nieuwe inhoud beschikbaar is bij een bepaald vak is zeer handig. De applicatie is geen volwaardig alternatief voor de standaard omgeving die via het web te bereiken is; maar dat hoeft ook niet.

Een melding van Mobile Learn ziet er zo uit op een iOS-toestel.

Een zeer interessante blog die ik onlangs ontdekte over ICT en Onderwijs is trouwens de blog van Margreet van den Berg. De blog verdient wat mij betreft de nobelprijs. Maar, zo blijkt, de blog is reeds winnaar van de ‘Bijzondere IPON-stimulerings award 2011 Algemeen’. Ook niet slecht. De blog krijgt regelmatig een update, de moeite waard dus om toe te voegen aan je Google Reader of om op te slaan bij je (browser)favorieten!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *