bpost

De problemen van de bPost E-Tracker

bPost biedt een tracking systeem om nationale en internationale pakketjes te volgen via bpost.be/track

Ik heb echter een probleem met deze e-tracker, en meer dan eentje eigenlijk. Ten eerste is deze tracker niet geoptimaliseerd voor kleine schermen, zoals een smartphone of tablet. Met het stijgend aantal pakketjes jaar op jaar dankzij de stijgende populariteit van e-commerce, zou bPost toch wat meer aandacht aan dit stuk van hun website kunnen geven. Pakketten, dát is de toekomst voor bPost en De Standaard meldde dit ook in zijn berichtgeving eind 2014: “De verwachte daling van het brievenvolume werd meer dan gecompenseerd door een toename bij de verdeling van pakketten“.

Dus: meer mensen hebben een mobiel toestel (i.e. smartphone en tablet), meer mensen (en bedrijven) versturen/ontvangen pakketjes en bPost heeft een e-tracker die heel wat beter kan.

Wat kan er beter? Wel, neem nu bijvoorbeeld de gemiddelde gebruiker die een opzoeking doet via bpost.be/track. Deze persoon geeft het tracking nummer in. Maar waar? Er zijn twee input velden en twee zoek buttons. Verwarrend, want mensen lezen niet graag en mensen maken dan fouten.

bpost_e-tracker_tracking

Voor de particulier is het eerste vakje bedoelt, het tweede lijkt me voor grotere klanten of bedrijven die een persoonlijk klantennummer hebben. Mijn suggestie is dus om de eerste zoek button een ander kleur te geven en groter te maken. De eerste input field een autofocus geven kan ook helpen de gebruiker in de juiste richting te wijzen en zelfs een placeholder plaatsen eventueel.

De pagina die hierop volgt, is de tracking status pagina. Hoewel ik de beschrijvingen van de verschillende stappen niet al te comprehensive vind, zal ik me daar maar nu niet verder in mee laten slepen. Wat ik wel jammer vind, is dat de link voor deze pagina niet de gegevens meekrijgt van het tracking nummer. De POST link die wordt voorgeschoteld aan de klant is: http://track.bpost.be/etr/light/performSearch.do Iemand die dus dacht deze link toe te voegen aan de favorieten om zo later het tracking nummer niet telkens opnieuw te hoeven invoeren, is er aan voor de moeite. Want deze URL zegt gewoon niets, je kan hem later opnieuw bezoeken, maar dan mag je alsnog opnieuw het tracking nummer opnieuw invoeren. Niet echt klantvriendelijk dus. Maar het kan dus wel! bPost ondersteunt dit wel degelijk, bijvoorbeeld: http://track.bpost.be/etr/light/performSearch.do?searchByItemCode=true&oss_language=nl&itemCodes=312084145542 Je kan zelfs een taal meegeven!

Dit zijn misschien allemaal kleine frustraties, maar voor de eindgebruiker maakt dit een wereld van verschil. Bovendien zijn dit soort zaken relatief eenvoudig aan te pakken; maak eventueel gebruik van A/B testen en het resultaat, blije klanten, zal meteen zichtbaar zijn.

Het gaat hem hier niet over het design. Een pakketje volgen kan gewoonweg veel simpeler dan wat bPost nu te bieden heeft.

bpost_vrachtwagenJullie hebben nog een (niet al te) verre weg te gaan, bPost! In de footer van de e-tracker staat 2012 en als dat de datum is waarop jullie voor het laatst de tracker een update hebben gegeven, dan is het wel tijd er eens wat aan te doen!

5 thoughts on “De problemen van de bPost E-Tracker”

  1. My parcel arrived at the customs 26 April at 6:58 AM and til this date I haven’t received it yet. Actually it’s only a tarpaulin which supposed to be used on our cultural show on 30 April. We’ve done with the show without it BUT it would have been better if we have it.

  2. Er werkt niks meer bij BPost tracker
    Een mens betaald zoveel voor verzending met tracking en je kun het gewoon niet volgen …schande !!!
    Ze willen Post NL overnemen ma kunnen hun eigen klanten nog niet tevreden stellen of hun eigen site nog niet deftig doen werken .
    Proficiat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *