Contributor by Google

Google Contributor: wat, en waarom ik het omarm

De afgelopen maanden lees je het regelmatig op verschillende tech websites en blogs: adblock software kent een stijgende populariteit. In die mate zelfs dat websites die afhankelijk zijn van advertentie inkomsten, genoodzaakt zijn om hun business model radicaal om te gooien.

Google, of liever Alphabet Inc., haalt rond de 90% van zijn omzet uit advertenties. Met dit geld kan het bedrijf heel wat bedrijven opkopen, investeren in futuristische projecten, of gewoon heel getalenteerde (en dik betaalde) ingenieurs, developers en managers aanwerven. Met de opkomst van adblocking, het blokkeren van advertenties op het internet, ziet Google dus een bedreiging van hun business model. Paniek dus bij die mannen, en terecht.

Maar dus die dikbetaalde ingenieurs, developers en managers blijven wel niet bij de pakken zitten. Met “Contributor by Google” experimenteert Google met nieuwe manieren om toch geld in het laatje te krijgen. Als de bezoekers van vandaag geen advertenties willen zien, maar de Google AdSense partners toch geld willen verdienen aan hun content, dan maak je toch gewoon een systeem waarbij die bezoekers indirect voor de content betalen? Dat is Contributor dus: je betaalt een vast bedrag per maand aan Google via Contributor, om minder advertenties te zien.

Vergelijking abonnementen

Minder? Ja minder, want afhankelijk van het bedrag ($2, $5 of $10) zullen er x procent minder advertenties getoond worden. Je biedt in feite mee tegen de adverteerders op.

Contributor by Google - Vergelijking abonnementen

Via mijn chart builder maakte ik een kleine vergelijking van deze drie types van abonnementen en de hoeveelheid (in %) advertenties de gebruiker nog te zien zal krijgen.

OptiesBedragMax resterende adsMin resterende ads
$229585
$558575
$10107550

De voordelen van Contributor

Voordelen voor jou, de bezoeker

Allereerst zie je als bezoeker, afhankelijk van het bedrag dat je kiest, een pak minder advertenties. Gezien Google een dominante speler is in de advertentiemarkt, zeker in Europa, zal je dit dus meteen ook merken. Tal van grote websites gebruiken Google AdSense om inkomsten te genereren, zoals De Standaard, 2dehands, De Tijd, Tweakers, … en vaak zie je ook heel irrelevante advertenties verschijnen. Dat komt omdat Google soms niets beters te tonen heeft voor die pagina aan jou op dat moment (Google AdWords houdt namelijk rekening met tal van factoren om jou de meest relevante advertenties te tonen). Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat de relevantie van de advertenties de hoogte in zal gaan met Contributor. De overige tekst-en beeldadvertenties zullen duurder zijn voor de adverteerder en die zullen wel nog getoond worden (in jouw eigen belang).

Contributor verschil websites

Minder advertenties betekent ook een snellere surfervaring. Ik schat dat veel mensen advertenties gewoon beu zijn, maar de snelheidswinst die een adblocker met zich mee brengt, lijkt mij ook een sterke motivator voor het installeren van dit soort browser extensies. Contributor komt dus, althans deels, tegemoet hieraan.

Als bezoeker stel jij jezelf centraal, en dat mag. Je verdient een mooie website, die goed is opgebouwd, handig is om in te navigeren en vooral goede content heeft waaraan jij je tijd wilt geven. Oh ja, uiteraard werkt die website ook zonder problemen op je smartphone of tablet. Maar dat kost uiteraard tijd (zeker als je een persoonlijke blog hebt vanuit het hobby perspectief) en geld (dan denk ik vooral aan die grote nieuwswebsites die hun journalisten en schrijvers moeten betalen). Via Contributor heb je nu de mogelijkheid om in directere manier deze personen en bedrijven te helpen om ook in de toekomst dit allemaal aan te bieden.

Ook op je smartphone of tablet werkt Contributor trouwens. Ben je ingelogd in Chrome (op Android of iOS), dan weet Google dit en zal je ook hier de voordelen ondervinden van je maandelijkse bijdrage.

Het mooie aan Contributor is dat je kan zien hoeveel je hebt uitgegeven van je maandelijks bedrag aan welke specifieke website. Bezocht je afgelopen maand veel tijd op De Morgen, bijvoorbeeld, dan is de kans groot dat je uiteindelijk aan die website het meeste hebt bijgedragen. Persoonlijk vind ik het mooi dat deze vorm van transparantie bestaat.

Voordelen voor de content creator

De content creator, dat kan de website eigenaar zijn die end-to-end voor alles instaat (een persoonlijke blog), of dat kan dat grote mediabedrijf zijn met een portfolio aan online nieuwswebsites (zoals De Persgroep).

Contributor vormt, simpel gezegd, een nieuwe bron van inkomsten. Als content creator blijf je betaald krijgen voor je inhoud, ook al worden er minder advertenties getoond. In dat opzicht fungeert Contributor als een adblocker in zichzelf, gezien een advertentie niet wordt getoond, maar de website beheerder wordt wél betaald.

De meeste advertenties (minstens 50%) wordt wel nog getoond aan je bezoekers. Dit zullen enkel de meest relevante advertenties zijn, gezien dit ook in het belang is van Google. Dus de generieke advertenties worden automatisch gefilterd en dat is goed nieuws; deze brachten heel waarschijnlijk toch zeer weinig op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *