Elk huishouden heeft nood aan gas en/of elektriciteit. Je gebruikt het om je huis te verwarmen, om je lampen te laten branden, om een douche te kunnen nemen… Daarom is het zeker interessant om eens te prijzen te vergelijken. Want zonder je het weet, betaal je mogelijk vandaag te veel geld. Wanneer je naar de supermarkt gaat en je koopt een brood, dan kan je nog argumenteren dat dit brood minder goed smaakt dan een brood van bij de bakker. Maar bij elektriciteit en gas is het tegendeel waar: een kilowattuur (kWh) van de ene leverancier is exact dezelfde als een kWh van een andere leverancier. Wie wilt er nu niet de goedkoopste energieleverancier van België?
Je krijgt slechts 1 maal per jaar je energiefactuur te zien. Het is dus belangrijk, wanneer je deze factuur in de bus krijgt van je energieleverancier, dat je hier iets mee doet. Doe je niets, dan blijf je verder betalen aan de prijzen vermeldt op deze briefwisseling. Vaak zijn de prijzen die je vandaag betaalt slecht geadverteerd of worden deze op de achterzijde van de brief vermeld. Dit uiteraard om ervoor te zorgen dat de consument achteloos en passief is zodat het huidige contract behouden blijft en de leverancier je (te dure) energie kan blijven leveren. Dit is dus uiteraard voordelig voor de energieleverancier, maar voor jou als consument in de meeste gevallen niet: je betaalt gewoonweg te veel geld, mogelijk tot honderden euro’s per jaar.
Veranderen van energieleverancier is gelukkig helemaal niet moeilijk. Het vermoeden is er dat veranderen van energieleverancier een hele opgave is; althans dat is de assumptie die ik had. Je zou denken dat je contact moet opnemen met je huidige leverancier waar je contract actief is en dat je je contract moet opzeggen, om dan vervolgens een nieuw contract te moeten aangaan bij een nieuwe partij. Misschien bestaat er zelfs de assumptie dat je een boete moet betalen omdat je je huidige contract afsluit. Gelukkig is dit erg goed geregeld in België. Hier een aantal belangrijke elementen bij het wisselen van leverancier van aardgas en elektriciteit:
- Veranderen is volledig gratis. Je moet dus niets betalen om je huidige contract af te sluiten en ook aansluitingskosten bestaan niet.
- Je hoeft je huidige contract niet af te sluiten. Het enige wat van belang is, is om een nieuw contract aan te gaan met een leverancier. Deze leverancier doet dan verder het nodige.
- Er bestaat een opzegtermijn van 1 maand. Je contract zal dus nog 1 volledige maand doorlopen.
Stap 1 – Verzamel informatie
Allereerst is het belangrijk dat je weet wie je huidige leverancier is: ga hiervoor op zoek naar een papieren of digitale factuur, of kijk je bankafschriften na want mogelijk heb je een domiciliëring lopen. Zoek eventueel op je online bankieren naar zoekwoorden zoals Aspiravi, Ecopower, Eneco, Engie, Eni, Essent, Lampiris, Luminus of Octa. Je zou ook moeten weten wat je huidige verbruik is; dit kan je mogelijk online terug vinden op het portaal van de leverancier of ook hier kan een recente factuur je verder helpen.
Stap 2 – Gebruik de prijsvergelijker
De overheid helpt gezinnen actief om de goedkoopste leverancier van gas en elektriciteit te vinden. Daarvoor heeft het de V-Test ontwikkeld (door de Vreg; de Vlaamse regulator van de elektriciteits- en gasmarkt).
Ga naar de test en vul je gegevens in, zoals postcode en je huidige verbruik. Let ook op dat je juist aanduidt of je momenteel een enkelvoudig tarief gebruikt of een dag/nachtmeter hebt (tweevoudig tarief) want dit kan meespelen in het eindresultaat van de vergelijking.
Stap 3 – Vergelijk de prijzen
Eenmaal al je gegevens zijn ingevuld, kan je de prijzen van de aanbieders vergelijken met elkaar. In feite is het eenvoudig vanaf dit punt: meestal is de goedkoopste leverancier de leverancier waarvoor je gaat kiezen. Zoals ik reeds in de introductie van deze blogpost heb uitgelegd, is een kWh van de ene leverancier identiek aan die van een andere leverancier.
Stap 4 – Verander van leverancier
Als je de prijzen hebt vergeleken (tip: mogelijk wil je naast de prijs ook andere variabelen vergelijken, zoals groene stroom of de dienstverlening), dan is het tijd om effectief de overstap te maken. Dit lijkt complex, maar dat is het allesbehalve. Ga naar de website van je nieuwe provider en kies de optie om klant te worden. Vul alle gegevens in die de leverancier vraagt. Deze nieuwe leverancier zal voor jou je oude contract afsluiten, je hoeft hier niets voor te ondernemen.
Je zal dan nog finaal een slotfactuur ontvangen van je vorige leverancier. Vanaf dat punt ben je niet langer bij hen klant, maar heb je een nieuwe leverancier en betaal je hopelijk tientallen of honderden euro’s minder op jaarbasis.
Ik upload in principe mijn afrekeningfaktuur telkens op https://energiegids.be/nl/home en zij bepalen wat het goedkoopste is voor mij als neutrale partij. Heeft me al 2 jaar op rij gunstigere tarieven opgeleverd.