Indien je slachtoffer bent van een stroomonderbreking, dan heb je recht op een compensatie voor de geleden schade. Je hebt namelijk een volle frigo en diepvriezer bijvoorbeeld, of je kan geen koffie zetten ’s morgens. Je hebt echter slechts in bepaalde gevallen recht op een compensatie, dus de boodschap is even verder te lezen en te ontdekken wanneer je al dan niet recht hebt op een geldbedrag.

Eandis

In België is het Eandis (Elektriciteit, Aardgas, Netten en DIStrubutie) die de netbeheerder is in meer dan 200 gemeenten in Vlaanderen. Zij voeren onder meer werken uit op de elektriciteitsnetwerken (kabels en leidingen).

Voorwaarden voor een compensatie

Zoals ik in de introductietekst heb vermeld, kan je niet zomaar meteen aanspraak maken op een compensatie vanaf dat er een stroomonderbreking is.

  • Je hebt slechts recht op een forfataire vergoeding als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
    • Je bent een huishoudelijke klant met laagspanning
    •  De onderbreking was niet gepland. Dus als er geplande werken zijn en er is hierdoor een stroomonderbreking, dan kan je geen aanspraak maken.
    • Je krijgt 35 euro indien de ongeplande stroomonderbreking ten minste 4u lang aanhoudt.
    • Je krijgt vervolgens 20 euro hier bovenop voor elke 4 uur extra onderbreking.
    • In de decretaal bepaalde winterperiode verdubbeld dit bedrag.
  • Je bent een huishoudelijke klant met een hoogspanningsaansluiting
    • Bekijk je contract om de voorwaarden te achterhalen in welk(e) geval(len) je al dan niet een compensatie kan verkrijgen.

De aanvraag indienen

Voldoe je aan de voorwaarden, dan kan je een aanvraag indien. Best doe je dit via de website van Eandis via klachten pagina van Eandis.
Een andere mogelijkheid is om te bellen naar 078 35 35 34 of via een kantoor van Eandis in jouw buurt.
Eenmaal je aanvraag is toegekomen bij Eandis, onderzoeken zij of je wel degelijk voldoet aan de voorwaarden. Je krijgt normaliter via een brief of per e-mail een referentienummer van je aanvraag tot vergoeding. Eandis belooft binnen de 60 dagen een antwoord te geven op je aanvraag.

Goedkopere elektriciteit

Veranderde jij afgelopen jaar van elektriciteitsleverancier? Indien niet, dan raad ik je aan mijn artikel te lezen over veranderen van energie leverancier om geld te besparen op je volgende factuur. Je kan namelijk zeer eenvoudig (en gratis!) overstappen naar een andere leverancier, zodat je minder betaalt voor hetzelfde product.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *