Heb jij een @telenet.be email adres en wil je jouw email adres instellen? Op deze pagina leg ik uit hoe je jouw Telenet mailbox kan configureren in een e-mailprogramma.

Het kan dat je jouw Telenet mailbox reeds hebt ingesteld in het verleden, maar dat je nu geen emails meer kan ontvangen en/of versturen met jouw @telenet.be mailadres. Je bent nochtans wel nog steeds klant bij Telenet en betaalt proper jouw rekening. Het is zo dat Telenet een aantal maanden geleden enkel nog beveiligde mailboxen ondersteunt: dit wilt zeggen dat jij als klant jouw emailprogramma ook moet instellen met de juiste parameters zodat een versleutelde verbinding tot stand kan komen tussen jou en de mailservers van Telenet.
Telenet zelf zegt het volgende over beveiligde mailboxen:
Vanaf maart 2022 ondersteunen we alleen nog POP3 e-mailverkeer mét SSL. Vergeet SSL(/TLS) dus zeker niet aan te vinken! Zo zijn je e-mails beschermd. Gebruik je verschillende toestellen en/of mailboxen? Pas dan overal de instellingen aan.
telenet.be
Telenet mail instellen
Je kan jouw telenet email instellen via IMAP of POP3. Je Telenet email is compatibel met de meeste moderne mailprogramma’s, zoals:
- Telenet voor iPhone (iOS)
- Telenet instellen op Outlook
- Telenet mail instellingen Android (zoals Samsung mail, Gmail app of andere)
De email instellingen zouden altijd hetzelfde moeten zijn, onafhankelijk van jouw besturingssysteem (zoals Windows, macOS, iOS, Android, …).
POP3 telenet mailserver instellingen
Via POP3 kan je emails ontvangen. Daarom wordt POP3 ook een inkomende mailserver genoemd. De POP3 mailserver instellingen voor jouw @telenet.be mail vind je hieronder terug:
Server naam | pop.telenet.be |
Poort | 995 |
Beveiliging | SSL(/TLS) |
Vroeger werd gebruik gemaakt van de servernaam “in.telenet.be”. Heb jij dus nog deze naam staan bij jouw email instellingen, dan zal je geen inkomende mails meer ontvangen totdat je dit aanpast.
IMAP telenet mailserver instellingen
Met een IMAP server kan je alle inkomende emails ontvangen. Je kan kiezen tussen POP3 of IMAP voor inkomende emails: Telenet zelf raadt IMAP aan.
Server naam | imap.telenet.be |
Poort | 993 |
Beveiliging | SSL |
SMTP uitgaande mailserver Telenet instellingen
Of je nu kiest voor POP3 of IMAP voor je binnenkomende mail, je kan slechts 1 type uitgaande mailserver kiezen en dat is ‘SMTP’. Indien je mailprogramma vraagt of er al dan niet authenticatie moet ingeschakeld worden, dan kies je voor ‘ja’.
Server naam | smtp.telenet.be |
Poort | 587 |
Beveiliging | TLS |
Authenticatie | Ja |
Telenet email instellen lukt niet?
Krijg je een foutmelding bij het instellen van je Telenet mail? Of kan je geen mails ontvangen en versturen door een ‘fout bij verzenden/ontvangen’? Er zijn verschillende mogelijke oorzaken:
- Gebruik een ander mailprogramma: mogelijk gebruik je een te oud e-mailprogramma (zoals Microsoft Outlook 2007 of Windows Live Mail). Deze oudere mailprogramma ondersteunen niet de laatste beveiligingsstandaarden en zullen dus niet meer goed werken met jouw Telenet adres. De oplossing kan zijn je mailprogramma een update geven, of kies voor een (gratis) alternatief zoals Thunderbird.
- Kijk ook nog zeker eens alle instellingen na op typfouten. Soms maak je een kleine typfout (zoals telnet in plaats van telenet) waardoor je mailinstellingen dus foutief zijn.
- Zorg er voor dat je een actieve internetverbinding hebt. Kijk dus even goed na of je wel degelijk bent verbonden via de kabel of met je draadloos netwerk thuis.
- Een firewall of antivirus die slecht is ingesteld kan jouw mailverkeer blokkeren. Mogelijk zal je deze eerst een blokkering van internetverkeer moeten opheffen. Soms zal een antivirusprogramma een popup tonen telkens een mogelijk kwaadaardige verbinding is geblokkeerd: je kan op deze popup klikken en de verbinding dan alsnog toelaten.
- Mogelijk zit jouw email box vol. Dit wilt zeggen dat jouw opslag quota is bereikt. Telenet biedt elke klant maar een beperkte opslag aan voor emails: eenmaal je over je limiet gaat, dan zal je geen nieuwe mails meer kunnen ontvangen (totdat je oude emails verwijderd). Vergeet ook niet je mails uit de prullenmand te verwijderen, want ook daar tellen ze nog mee voor je quota.
- Probeer ook eens in te loggen op de webmail van Telenet. Misschien moet je nog even de nieuwe algemene voorwaarden accepteren, of zie je een andere boodschap over jouw account die belangrijk is en waardoor mails niet meer werken. Als je inlogt op de webmail van Telenet, dan ben je ook zeker dat jouw wachtwoord dat je ingaf in je mailprogramma wel degelijk juist is.
- Mogelijk is er een algemene storing bij Telenet zelf. Soms kan je dan enkel maar een aantal uren wachten tot zij het probleem aan hun kant hebben opgelost. Kijk bijvoorbeeld eens op allestoringen om te zien of er nog klanten zijn met problemen bij telenet.
bedankt